יזמות מעבר לים

לפני כחודש התרחש מחזור נוסף של תוכנית מיראז' אשר נוסדה במטרה לקדם עסקים ויזמות בישראל. כל כמה חודשים, מכנסת התוכנית קבוצה של יזמים ישראלים ומטיסה אותם לארה"ב לשבועיים אינטנסיביים בהם הם לומדים על יזמות, כיצד עושים עסקים בארה"ב ויוצרים קשרים עם בכירים בתעשייה.

13570305_10154369316439923_829589214_o

כבוגרת התוכנית, חזרתי לספר.

 לקח ראשון: הדבר הכי חשוב ביזמות זה הלקוח

- "כשאני מסתכל עליכם הישראלים, אני מאוד מודאג"

- "למה?"

- "אתם חכמים מידי"

- "וזה דבר רע?"

- "אנשים שהם חכמים מידי, חושבים שהם יודעים את כל התשובות. ואולי זה נכון. הבעיה היא, שכשאתה יודע את כל התשובות, אתה מפסיק לשאול שאלות. ואז את כל הדיאלוג של מי הלקוח, מה הצרכים שלו ומה הוא רוצה, אתה מקיים בינך לבין עצמך ומפספס הרבה מאוד מידע הרבה יותר נכון ומדויק שיכולת לקבל אילו רק היית שואל. לפעמים צריך להיות קצת טיפשים כדי לעשות דברים מאוד חכמים."

האדם הראשון שפגשנו היה אימראן כורים, איש שיווק זוכה פרסים והוא שגרם לי להבין עד כמה אני לא באמת יודעת מי הלקוח שלי, ועד כמה זה חשוב שאלמד להכיר. בסופו של יום זה ממש לא משנה עד כמה המוצר שלך טוב, או יותר טוב מאחרים, משנה רק תפיסת הלקוח – האם הלקוח חושב שהמוצר שלך טוב יותר.

לקח שני: הפסיקו להיות כל כך ישראלים

התרבות הישראלית היא מחוספסת וזה משהו שאנחנו בד"כ מאמצים כמקור לגאווה. בעולם העסקים לעומת זאת, זה יכול לגרום להרבה אנטגוניזם וסגירת דלתות. האמת, שלפני הכנס הזה, הייתי בטוחה שלעשות עסקים זה קצת כמו לשחק פוקר: כל אחד שומר את הקלפים שלו קרוב לחזה ומנסה להשיג כמה שיותר. מהר מאוד גיליתי שזו גישה שגויה של הרבה אנשים.

בסופו של יום, עסקים הם דיאלוג. הדרך לעסקה טובה מתחילה קודם בליצור קשר עם האדם שעומד מולך, להבין מה הצרכים שלו אישית ולא רק של החברה שלו, להסביר לו מה הצרכים שלך, ולראות כיצד אפשר לעזור אחד לשני בצורה האופטימלית ביותר. בשורה התחתונה אנשים משקיעים באנשים ועושים עסקים עם אנשים, לא בחברות, וכדי להשקיע בך צריך לבטוח בך. חלק מהתהליך של רכישת אמון מתחיל דווקא בלחשוף את הקלפים.

לקח שלישי: Fake it till you make it

13570244_10154369316479923_311130551_o

רק כאשר עליתי על הטיסה פתאום הבנתי, מדובר בתוכנית שמשתתפיה הם יזמים בגילאי 40-50 בעלי ניסיון והאנשים שפגשנו הם מהבכירים בתעשייה עם סיפורי הצלחה מטורפים. ואני, סטודנטית צעירה שעוד לא סיימה תואר ראשון.

מה לעזאזל אני עושה פה? הייתה המחשבה שליי ביומיים הראשון. ואז זה נחת עליי – כל שאר האנשים בחדר חולקים את חששותי , ואני מסוגלת להגיע לאותם דברים והישגים. יותר מזה, הכלים שצברתי במסגרת העבודה במרכז היזמות וגם במסגרת מגמת התמחות המשנה ביזמות שעשיתי במקביל לתואר, היו בסיס יציב להקמת המיזם שלי וכל מה שחסר לי זה הביטחון העצמי. אז עם ג'קט מחוייט ופרצוף רציני של "אני אשת העולם הגדול", לאט לאט אנשים התחילו לקחת אותי ברצינות ולדבר איתי על אפשרויות לשיתופי פעולה, ועסקאות.

מסקנה, גם אם משהו נראה גדול עליכם, העמידו פנים שיש לכם בטחון עצמי עד שזה יקרה באופן טבעי. כל עוד יש לכם את הרקע הלימודי והכלים להצליח, גיל או חוסר ניסיון קודם לא אמורים להיות מה שמעכב אתכם.

למידע על קורסי היזמות של המרכז

 

אבישג זליגמן

אחראית שיווק במרכז ברוניצה ליזמות

 

הכותבת היא סטודנטית בפקולטה לארכיטקטורה ובוגרת מגמת התמחות משנה ביזמות בטכניון וממקימי ספירוגר (Spirugar), מיזם המפתח קינוחים ומתוקים דלי פחמימות שדומים בטעם ובמראה למוצרים רגילים, אך מתאימים גם למאובחני סוכרת.