שלום, אורח

 שם:
 אימייל:
מידע ליזם
מודל עסקי

1.כללי

2.שאלות למודל העסקי

3.תוכן המודל העסקי

4.קישורים

 

 

1. כללי

המודל העסקי מתייחס להצעת הערך של החברה כלומר לדרך שבה טכנולוגיה חדשה יכולה להפוך לבעלת ערך כלכלי.

קיימים מיזמים טכנולוגיים אשר אינם יכולים להישען על מודל עסקי קיים ולכן עליהם לפתח מודל חדש. יתרה מזאת, במקרים מסוימים החדשנות מונחת לאו דווקא במוצר עצמו אלא במודל העסקי של החברה.

קיימת חשיבות עליונה לפיתוח ולהבנת המודל העסקי של החברה כבר בשלביה הראשוניים, וזאת בשל שלוש סיבות עיקריות:

א. הבנת המודל העסקי תעזור ליזם למקד את עבודתו- הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה שיווקית.

ב. פיתוח המודל העסקי בשילוב כל חברי הצוות מהווה בסיס לעבודה משותפת ולתקשורת טובה יותר בין חברי הקבוצה ומול גורמים חוץ ארגוניים.

ג. הבנת המודל העסקי היא תנאי ראשון והכרחי טרם כתיבת התכנית העסקית המלאה.


2. שאלות למודל העסקי

הבסיס לפיתוח המודל העסקי עבור מיזם חדשני מונח בתשובה לשאלה כיצד ניתן לעשות כסף באמצעות חדשנות זו.

באופן פרטני יותר, יש להתייחס לשאלות הבאות:

  • מהי שרשרת הערך הרלוונטית כך שניתן יהיה למסחר את ההצעה החדשנית בהצלחה? (האם זו שרשרת ערך קיימת או כזו שצריכה להיות מוקמת?)
  • מהו מקומה ותפקידה של החברה בשרשרת ערך זו?
  • מי עוד משתתף בשרשרת הערך ומה תפקידו בה?
  • מי ישלם למי וכמה?


3. תוכן המודל העסקי

מקובל להתייחס לנושאים הבאים בעת בניית המודל העסקי:

א. הצעת הערך:

  • תיאור הבעיה של הלקוח
  • תיאור המוצר שעונה על בעיה זו
  • הערך של המוצר מנקודת הראות של הלקוח

ב. שוק המטרה:

  • מיהו קהל המטרה, מתוך הבנה שלפלחים שונים יש צרכים שונים- לעיתים פוטנציאל ההצלחה של הצעה חדשנית תלוי ביכולת לאתר פלח שוק ייחודי

ג. מבנה שרשרת הערך:

  • מיקום החברה ופעילותה בשרשרת הערך
  • כיצד החברה תשמר חלק מן הערך שהיא מייצרת בשרשרת זו?

ד. הכנסות ורווחיות:

  • מאין יגיעו ההכנסות? (מכירה / חכירה/ מינויים / תמיכה...)
  • מהו מבנה העלויות הכללי?
  • מהם שולי הרווחיות המיועדים?

ה. מיקום בסביבה:

  • מיהם המתחרים?
  • האם קיימים מוצרים משלימים?
  • האם קיימים גופים אחרים שניתן לשתף עימם פעולה בכדי להגדיל את הצעת הערך ללקוח?

ו. אסטרטגיה תחרותית:

  • כיצד החברה מתעתדת לבנות יתרון תחרותי בר-קיימא?


4. קישור

דוגמאות למודלים עסקיים עבור חברות אינטרנט